Як діяти під час повітряної тривоги, аби уникнути додаткової паніки?
Що б ми не робили, реакція тіла на сигнал тривоги може бути дуже різною. Воно може зреагувати панікою, гнівом, роздратуванням, плачем. І якщо ця хвиля накриває, ми можемо допомогти учням повернутися до реальності та змінити фокус уваги: потримати за руку, нагадати, що зараз ми у школі, в укритті, поряд учитель та однокласники, нагадати, який зараз день тижня, перерахувати предмети в кімнаті.
Звичайно, не менш важливо, як сам педагог сприймає повітряну тривогу. Тож найперше потрібно знати, як допомогти собі. Так, учитель або вчителька можуть зробити картку-нагадування, яка стане для них опорою: це — сигнал тривоги, нас оберігають, я зроблю все необхідне, аби вберегти себе та дітей, ми впораємось.
У класі можна зробити картку із візуальним нагадуванням «Алгоритм дій під час повітряної тривоги», намалювати її разом. Наголосити, що під час сигналу тривоги у нас можуть бути різні думки, й разом пошукати такі, які допоможуть та підтримають. Замість «О, це жах! Ми помремо! Коли це все закінчиться?» зафіксувати думку «Про нас піклуються та попереджають, що ми маємо йти в укриття, ми впораємось із цим завданням настільки добре, наскільки зможемо».
Як реагувати, якщо учні граються «у війну»?
Часто дорослі втручаються до таких ігор, бо самі почуваються некомфортно, лякаються абощо. Тож варто нагадувати собі, що це — ваша реакція як спостерігача. Якщо ви бачите таку гру і бачите, що вона безпечна, немає жодних причин її переривати. Інколи діти самі можуть запросити дорослого взяти участь, стати модератором. Також можна приєднатися до гри на моменті, коли ситуація зайшла в глухий кут. Тоді можна запропонувати дітям «додати» нового персонажа й обов’язково спробувати завершити гру перемогою, підтримкою та надією. Припиняти активності одразу потрібно лише за умови, якщо вони стали небезпечною для учасників.
Коли звернутися по допомогу психолога?
Тривога у дітей може мати різні прояви: від балакучості до заціпеніння. У навчанні вона найчастіше проявляється зниженою концентрацією уваги. Дитина відволікає себе та інших, багато говорить або навпаки мовчить, завмирає. Не реагує на запитання, стає забудькуватою, погано почувається (крутить живіт, хочеться в туалет тощо). Ці симптоми — безпечні й минають самі собою. Якщо ж вони повторюються, педагогу краще звернути на це увагу батьків та рекомендувати діагностику тривожного стану у психолога.
Для обговорення зі школярами теми війни у пригоді стануть такі ресурси:
відео та методичні рекомендації освітнього проєкту «Діалоги про війну»;
посібник «Розмови про війну. Питання та відповіді про війну для батьків та опікунів дітей та підлітків»;
матеріали про мінну безпеку від UNICEF: інтерактивний урок та мультфільм;
методичні матеріали «Unique School»;
книжка «Сильні почуття приходять та йдуть».
Іншим цікавим підходом може стати Програма Соціально-емоційного та етичного навчання (СEEН, Learning Social Emotional and Ethical (SEE) Learning). Її вправи можна інтегрувати в урок або проводити як окреме заняття. Вони дозволяють учнями розвинути вміння комунікувати, співпереживати собі й іншим, керувати емоціями, працювати в команді, креативно й критично мислити, вести за собою і виважено йти за лідерами тощо.
У час, коли школярі переживають великий стрес, важливо бути емпатичним та уважним одне до одного. Адже довіра, яка вибудовується між дітьми та педагогами, здатна допомогти їм пройти крізь незнайомі донині випробування.
Джерело: сайт "Шкільне життя"